Profilaktyczne wypalanie DPF

//Profilaktyczne wypalanie DPF

Skrót DPF (diesel particulate filter) oznacza w tłumaczeniu filtr cząstek stałych, a montowany jest w układzie wydechowym silników wysokoprężnych. Służy oczyszczaniu spalin z cząstek popiołu i sadzy. Wprowadzono go do seryjnej produkcji samochodów pod koniec lat 90-tych ubiegłego wieku, w cel spełnienia wymogów EURO 4 dotyczących obniżenia emisji spalin.

Jednocześnie na przestrzeni lat obserwowano, że generuje on wiele problemów w użytkowaniu aut pomimo tego, iż w pewnym stopniu inne komponenty samochodu są przed tym faktem teoretycznie zabezpieczone – prowadzi do tego samoczynne wypalanie DPF.

Na czym polega samoczynne wypalanie DPF?

Ochronne wypalanie DPF polega na prewencyjnym rozwijaniu co jakiś czas przez użytkownika pojazdu określonej szybkości, w celu samoczynnego wypalenia się sadzy w filtrze. Komputer pokładowy każdorazowo inicjuje spalanie sadzy, gdy zapełnienie filtra przekracza 50%. Wówczas kieruje do silnika zwiększone dawki paliwa, które podnosząc temperaturę spalin do 550° C skutecznie wypalają DPF z sadzy.

Jednak warunkiem skuteczności tego zabiegu jest jazda przez co najmniej kilkanaście minut, na drodze szybkiego ruchu, ze stosunkowo niezmienną szybkością (kilka razy w miesiącu, przy obrotach 3000/min). W przeciwnym razie zabiegi komputera nie przyniosą efektów. W czasie jazdy miejskiej, gdy prędkość jest zróżnicowana, proces ten zakończyć się może nie tylko niepowodzeniem w czyszczeniu filtra ale też przedostaniem się nadmiaru paliwa do miski olejowej, co już jest problemem charakterystycznym i chronicznym dla tego układu, a na dłuższej przestrzeni czasu prowadzi do wielu problemów.

Oczyszczanie i wypalanie DPF w warsztacie samochodowym

W przypadku gdy samochód nie jest odpowiednio użytkowany, zwykle nie rozwija w jeździe miejskiej prędkości, które pozwalałyby na wypalanie DPF, kierowca nie wie o tej zasadzie lub nawet ją ignoruje, samochód prędzej czy później ulegnie awarii. Jest tak, gdyż istotą problemu jest tu również fakt, iż procesowi wypalania sadzy nie towarzyszy wypalanie popiołu, który stale gromadzi się w filtrze. Z czasem więc, bez względu na stopień, w jakim dba się o samochód, wizyta w warsztacie w celu wypalania DPF lub zmiany filtra jest konieczna.

Powyższa wiedza prowadzi jednak do pewnej alternatywy szczególnie wtedy, gdy właściciel pojazdu rzeczywiście nie ma czasu lub warunków na spełnianie wymogów samoczynnego wypalania DPF. Co jakiś czas może udać się do warsztatu, który przeprowadzi regenerację filtra. Odbywa się to na dwa sposoby:

  • poprzez wymuszone dopalanie sadzy – zazwyczaj w przypadku palącej się kontrolki silnika na desce rozdzielczej informującej o zapchaniu się filtra lub po przełączeniu się auta w tryb awaryjny; po tym zabiegu konieczna jest wymiana oleju silnikowego,
  • poprzez chemiczne usunięcie sadzy z filtra – w skrajnych przypadkach, gdy wypalanie DPF w warsztacie nie jest już możliwe, w tym wypadku ratuje się samochód.

O samoczynne wypalanie DPF należy dbać, o ile bowiem wizyta w warsztacie, pomijając jej alternatywny dla zalecanego wypalania cel, zakończy się powodzeniem i stosunkowo niewielkimi kosztami, to już uszkodzenie filtra i jego wymiana wiąże się z kosztami znaczącymi, mieszczącymi się w granicach kilku tysięcy złotych.

2017-05-12T14:05:06+00:00